Folkmusik från Hälsingland.

Idag blir det en mera finstämd musik än Perssons Pack.

1931 föddes Jan Johansson i Söderhamn.
Är ingen jazzälskare men några av hans stycken tycker jag är vackra.
Tyvärr blev inte hans musikliv så långt, han avled i en bilolycka 37 år gammal.

En av hans mest kända inspelningar är "Visa från Utanmyra".

Det finns två texter skrivna till melodin, denna är skriven av Olof von Dalin.

O tysta ensamhet.

O tysta ensamhet,
var skall jag nöjen finna?
Bland sorg som ingen vet
skall mina dar förrinna.
En börda tung som sten
mig möter vart jag går.
Bland tusen finns knappt en,
som kärlek rätt förstår.

 

Det är den tyngsta sorg,
som jorden månde bära.
Att man skall mista bort
sin allra hjärtans kära.
Det är den tyngsta sorg
som solen övergår.
Att man skall älska den
man aldrig nånsin får.

 

Ett rent och ädelt sinn,
en dygd som ensamt blänker,
en mun som talar ett
med allt vad hjärtat tänker.
Jag tror en sådan vän
är mer än mycket rar.
Var skall jag finna den
som dessa dygder har?

 

Emellan dig och mig
där tändes upp en låga
där tändes upp en eld
som är en daglig plåga.
Hur skall jag dämpa den
vet jag alls ingen rå´,
jag sörjer till min död
om jag dig ej kan få

Kommentarer
Postat av: Lisbeth

Ska läsa din blogg när du överger Perssons Pack Me dont like it

2011-05-26 @ 22:40:04
URL: http://tankelek.blogg.se/
Postat av: Lisbeth

Läste deras namn längst upp. Det räckte för att inte läsa vidare

Kram

2011-05-27 @ 11:57:27
URL: http://tankelek.blogg.se/
Postat av: Lissen

Åh den här låten är sådär vemodsfin, passar till vädret idag. Visst var den signatur till tv-serien Hem till byn.



Hoppas verkligen att du hittat igen din plånbok!!!!!



Trevlig helg. // Lissen

2011-05-27 @ 16:25:49
URL: http://lissento.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0