Planteringsdax.

Igår följde jag med Lisbeth och Gullan till Birsta.
Första stoppet blev Plantagen.
Det var Gullan som var pågång med inköp till sin kolonistuga.
Lisbeth köpte två kaktusar, dom borde vi kunna sköta.
Vi glömmer att vattna som oftast.
Själv kollade jag genom linsen, en Pentacon 50/1,8 med skruvgänga.
Min favorit som normalobjektiv, 66 kr på Tradera.



Valmöjligheterna var stora, den ena blomman grannare än den andra.

 

Jag har en favorit och det är pelagoner, helst röda.

 

När man kom in till någon på landet var det mycket troligt att en pelargon stod i köket.

Oftast i fönstret men ibland på köksbordet.

Ett bord täckt av en vaxduk.

Bredvid en träsoffa med hårt lock och en trasmatta att sitta på.

På väggen ett väggur som skulle kunna väcka döda när den slår heltimme.

Helst ställd lite före för att inte missa nyheterna och vädret.

En annan viktig detalj som hängde där i beredskap var flugsmällan, ett måste på bondgårdarna.

Då var det inte på tal att åka och köpa pelargoner, nä ta ett skott från en blomma och sätta den i vatten tills den fått rötter.

Vackert och blommigt skulle de vara i de stora och höga fönstren.

 

 

 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0