Skolresan

Efter loven får man hör vart eleverna har varit, Thailand, USA och Kanarieholmarna verkar vara populära resmål. Inte kom jag så långt när jag gick i skolan.

Hudik och Ljusdal i söder och Årskogen i norr var väl vad som mäktades med. Och då i en Volvo PV årsmodell-52 med galonsäten som var så in i h-e varma på sommaren och lika kalla på vintern.

Fast en gång fick jag följa med till Vemdalen. Valborg en bekant till mormor skulle dit och hämta lite saker från sin gamla arbetsplats. Jag, mormor och Valborg fick åka med morbror Olle i hans Saab. Det var ingen Saab-95 direkt utan en tvåtaktare med oljeblandad bensin, en på tjugifem som det hette.
Jag var nog tio år och tyckte detta var något stort.

Något år senare gjorde jag en resa som inte så många fick äran att göra.
Jag åkte flygmaskin. Olle hade hade ordnat en tur med Bagar-Bengt Lindh i Bergsjö.
Start från Hudiksvall flygplats sedan en tur över Bergsö och Knoppe och tillbaka. Vilken känsla att sitta i ett litet sportplan och se alla små sjöar och tjärnar där i hälsingeskogarna.

Höll på att glömma skolresan i ettan som gick ända ner till Furuvik, med tåg.

Hela skolan förevigad, två klasser, ett helt dussin elever.

 

Vår vän från Ö-vik hade också varit ute på en flygresa.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0