Music, music.

Idag spelar vi musik på datorer, cd-spelare och telefoner.
När mina föräldrar var unga fanns det inte så moderna apparater.

Den här är från en ännu äldre generation.
På 40-talet kom det skivor som kunde spelas på både 78, 45 och 33 varv.

1972 köpte jag min första grammofon, en stereo med TVÅ högtalare, stort.
Det var en DUX, 2x5 watt.
Kom inte riktigt ihåg vilken den första skivan var, men tror att det var nån singel.

Det första band som blev spelat på stereon var instrumentalbandet The Shadows från England.
De hade tidigare varit kompband till Cliff Richard.
Med hjälp av deras gitarrist Hank Marvin blev Fender Stratocaster berömd.

Här kommer ett smakprov från deras tidigare år, en av de mest kända låtarna.


En bidragande orsak till mitt intresse av detta band var en bekant som spelade i Björnes dansorkester.
Torkel heter han och kunde spela de flesta av deras låtar, och detta riktigt bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0