Dansminnen

Var på väg att skriva om alpina VM, men av det blev intet.
Istället satte jag mig och tittade på SVT1 om dansbanan i Täfteå tillsammans med Lisbeth.

Fick mig att tänka tillbaka på den egna danshistorien, vilken började på Ragvaldsnäs i Gnarp, känt från TV. Tror jag var runt 16 år, blev uppdragen på dansbanan av bekant, en "kärring" som säkert var minst 25 år. Det blev många besök på den banan under några somrar i början av 70-talet.

Ett annat ställe som besöktes var Stjärnan i Hassela. Där kunde man även njuta till liveuppträdanden som tex Lasse Berghagen, Jokkmocks-Jocke och Mats "Jag tror på sommaren" Olin. Starttiden var ofta passerad när artisten intog scenen, inte pga festande på något hotell utan på att det kanske var tredje spelningen den dagen.

Dansbanden på dessa ställen var inte så långväga ifrån.

Det fanns många danstillfällen på somrarna i Norrhälsingland på den tiden, Bergsjöparken, Gnarpsbaden, Köpmanberget i Hudik, Högslogen och Rahmsloge för att nämna några.

På dom större danställena kom det bättre orkestrar, populära då var bla Jörgen Edman, Janne Önnerud, Svenerics, Birgitta Wållgård o Salut. Birgitta W. gjorde sin sista spelning på Bergsjöparken, dagen efter åkte hon med ABBA till Australien.

För att inte tala om Streaplers dåtiden storfräsare.

Ett smakprov nedan, gitarrsolot efter en minut, ja vad skulle man säga om det idag ???






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0