Världens åttonde underverk

Skolan i min hemby för länge sedan, avfotat från ett tidningsurklipp. Min mormor Irma Egnell längst ner till höger, hennes syskon Bertil och Ida gick där samtidigt.
16 elever i en by som idag inte har så många barn i skolåldern.
Hur länge gick de i skolan tro, möjligen till sexan och då bara halva året, den andra halvan var läraren i en grannby.

Hur såg deras skoldag ut ? Vem fick tända kaminen på vintermornarna ? Vem fick mest smisk på fingrarna för att han/hon inte kunde svaret på frågan ? Vad bestod lunchen av? Hur lång var dagen ? Var det till ett arbete i ladugården de kom hem till ?

Tyvärr fick jag aldrig veta av min mormor hur deras skoltid såg ut.

Om nu skolan hade föräldramöte så blev det inte så trångt, det var inte från så många familjer barnen kom. Då hade föräldrarna många barn, numera har barnen många föräldrar.
Dagens skola innehåller så mycket mera än ren undervisning för en lärare, utvecklingsamtal, omdömen i femtielva ämnen, nationella prov, ingå i olika grupper, rapporter till höger och vänster, för att inte tala om årets höjdpunkt "Kvalitetsredovisningen" till kära kommunen.
Kursplaner, mobbingplaner, utvecklingsplaner, fortbildningsplaner, arbetslagsplaner, fotbollsplaner, listan kan göras lång.
Genusperspektivet, undra om det var uppfunnet då ?



Ja, inte var det så lätt i Ö-vik heller att förstå detta underverk, skolan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0