Korridorsnack

På Ljustadalens högstadieskola tycker många elever att lärarna inte agerar när de hör att  tjejerna o killarna kallar varandra både det ena och det andra.

 

VARFÖR reagerar ingen?

  • Nedsatt hörsel.
  • Skygglappar.
  • Tidsbrist.
  • Rädsla

 

Det kan säkert finnas fler orsaker.

 

Vad händer i verkligheten?  Läraren eller lärarna tar itu med problemet direkt, efter en kvart är problemet löst.

Vad hände under tiden med klassen som läraren lämnade för att lösa problemet?

Många gånger, ytterligare bråk eftersom eleverna har varit ensamma..

 

Är det meningen att läraren ska vara konfliktlösare eller undervisa?

Kanske lite av varje?

Hur det nu ska gå till, tror inte att det finns så många som orkar med detta i längden.

 

Målen i nian skall nås och inga kränkande behandlingar får finnas.

Klarar verkligen skolan det?

 

Var det likadant för 40 år sedan ?

Nja, undervisningen var nog mera effektiv, attityden elever emellan var kanske inte så hård som nu men den fanns där och lärarna lyste med sin frånvaro på rasterna.

Sopa under mattan var den pedagogik som användes.

 

Var det bättre förr?

Kommentarer
Postat av: lisbeth köhlqvist

Vad då menar du att inte en lärare klarar det ? Tur att det är ett program på måndagarna som löser problemen. Hi hi

2011-02-09 @ 22:11:02
URL: http://tankelek.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0